Ga verder naar de inhoud

Slagen en aan de slag met dyscalculie

Dit is een activiteit van Universiteit Gent Arteveldehogeschool

Wat is het?

Lezing over Psyche & brein
Voor personen van 12 tot 99 jaar

Ondanks het feit dat dyscalculie niet zeldzaam is, blijven tal van misvattingen en vooroordelen bestaan. Mensen met dyscalculie kunnen immers ook diversiteitswaarde bieden:
“Waarom zien mensen dyscalculie niet als een voordeel. Mijn dyscalculie helpt me om innovatief te zijn”

“Ik ben vaak de persoon die een oplossing vindt voor een probleem waar anderen op vastlopen, omdat ik altijd heb moeten blijven proberen, doorzetten, en andere manieren heb moeten bedenken om te slagen.”

Tijd dus om onze eigen kennis en vooroordelen over dyscalculie na te gaan in een ‘quiz!

Na de quiz geven we in een ‘kennisclip’ antwoorden op vragen zoals : wat is dyscalculie, wanneer heb je dyscalculie, hoe krijg je dyscalculie, hoe vaak komt het voor, hoe doen studenten het in het hoger onderwijs en welke faciliteiten werken drempelverlagend om geen ‘hidden potentials’ te missen.

Wie?

Annemie Desoete is als hoogleraar verbonden aan de UGent (o.a. promotor van het associatieonderzoeksplatform typisch en atypisch leren) en als lector verbonden aan de Arteveldehogeschool.